Rapportbok

Vetlanda Ornitologiska Klubb

Klubbresa till Skåne

RapporterPosted by VOK Mon, September 03, 2018 21:39

Det var 12st fågelskådare som åkte ner till Falsterbo bird show. Vi fick två fina dagar med många fina sträck.

Dagen började med regn på vägen ner, men det klarnade upp när vi kom ner till Skåne. Skanör ljunghed var en häftig upplevelse, massor av gulärlor som gick i gräset framför oss, grå flugsnappare i trädet bakom oss och div fåglar som tog höjd och lämnade landet. En tur till mässområdet blev det också där en del av oss fick nya kepsar. Olika föredrag och exkursioner blev det också. På eftermiddagen åkte vi till Skanör kyrka för att se Aftonfalken som varit där ett tag. Vi såg en del vadare, änder och så de underbart söta och orädda steglitserna.

Sen styrde vi kosan mot hotellet i Hyllie för incheckning och för att fylla på med mat, tack Ingela för förslaget om italienskt.

Efter en tidig frukost, med påfyllning av matsäcken som inte gick så bra för alla, åkte vi ner till Falsterbo udde. Där vi njut av vädret och alla fåglar runt oss, i vattnet, vassen, strandkanten och förstås i luften. Vi fick se bla Bivråk 7st, Röd glada 11st och Brun glada 6st. De som hellre tittade på växter fick också nya kryss denna helg.

Blev många och intressant diskussioner om vilken art det var som kom flygande. Men de Vita storkarna gick inte att ta miste på, inte ett enda vindslag såg vi när de seglade över oss, vi hälsar dem välkomna tillbaka om två år.

Dagen avslutades med att vi fick larm om att en Mindre skrikörn var på ingång, och ja den flög förbi så vi fick se den. Den svarta storken ville dock inte visa sig. När vi summerade helgen fick vi ihop 82arter.

Höjd punkterna var nog Aftonfalken, Mindre skrikörn och förstås de 51 Vita storkar som sträckte ut över sundet. Och så förstås de söta steglitserna.

Tack för en trevligt resa

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.